Δευτέρα 15 Ιουνίου 2015
ΣΥΝΕΔΕΣΕ ΤΟΝ ΑΝΤΙΚΑΤΟΧΙΚΟ ΑΓΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΛΑΟΚΡΑΤΙΑ
Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗ*
Αν σήμερα, 70 χρόνια μετά το τέλος του Άρη, έχει νόημα να καταπιανόμαστε
με την προσωπικότητά του, αυτό συμβαίνει διότι ο Βελουχιώτης με την
προσωπική του πορεία από τη νιότη του ως τον θάνατό του και κυρίως με τη
στάση του στην περίοδο της Αντίστασης,
Προτάσεις της Δημοκρατικής Ενωτικής Κίνησης Αστυνομικών (Δ.Ε.Κ.Α.) για την ΕΛ.ΑΣ.
Πρόταση για την αναδιάρθρωση στην ΕΛ.ΑΣ.
Αξιότιμε κύριε υπουργέ, λαμβάνουμε την τιμή να σας καταθέσουμε την παρακάτω πρόταση σχετικά με την αναδιάρθρωση της ΕΛ.ΑΣ, εκφράζοντας την βούληση της συντριπτικής πλειοψηφίας των αστυνομικών για βαθιές ρήξεις και τομές σε στέρεα και ρεαλιστική όμως βάση. Απαραίτητες προϋποθέσεις για την αναδιάρθρωση της ΕΛ.ΑΣ.Οι οποιεσδήποτε αλλαγές πρέπει να βασίζονται στο σεβασμό των ανθρώπινων δικαιωμάτων (όπως αυτά ορίζονται από το Σύνταγμα, τις διεθνείς συνθήκες και τη σύγχρονη εμπειρία), στις θεμελιώδεις ελευθερίες του ατόμου, στη διαφάνεια και στο σεβασμό της διαφορετικότητας.
Για την αναδιάρθρωση πρέπει να επιτευχθεί μία ελάχιστη πολιτική συναίνεση των κομμάτων στη Βουλή και να επιδιωχθεί, το οποιοδήποτε νέο νομοσχέδιο να ψηφιστεί από το μέγιστο αριθμό των Βουλευτών. Δεν πρέπει να παρατηρηθεί ξανά, το φαινόμενο της αλλαγής στη λειτουργία και των στόχων της Αστυνομίας με την έλευση νέας Κυβέρνησης ή ακόμα και νέου Υπουργού.
Η προώθηση των αλλαγών πρέπει να είναι ρεαλιστική, με χρονοδιάγραμμα, έλεγχο πραγματοποίησης, μακροπρόθεσμη και βασισμένη στην οικονομική κατάσταση της χώρας. Τα μεγαλεπήβολα και κοστοβόρα προγράμματα που υπόσχονται ραγδαίες και βραχυπρόθεσμες αλλαγές έχουν αποτύχει παταγωδώς.
Το νέο σχέδιο αναδιοργάνωσης που θα κατατεθεί, θα πρέπει να είναι αποτέλεσμα κοινωνικού διαλόγου, ώστε να απολαμβάνει όσο το δυνατόν μεγαλύτερη νομιμοποίηση από την κοινωνία. Για την κατάρτιση αυτού θα πρέπει να συμβάλλουν, καταθέτοντας τις δικές τους προτάσεις, τα όργανα της τοπικής αυτοδιοίκησης, οι πανεπιστημιακοί φορείς και οι πολίτες. Οι προτάσεις των πολιτών θα μπορούσαν να αναρτώνται μέσω του διαδικτύου στην επίσημη ιστοσελίδα της ΕΛ.ΑΣ., μέσω μιας πλατφόρμας διαρκούς επικοινωνίας, που μπορεί να δημιουργηθεί γι’ αυτό το σκοπό.
Η καθιέρωση ενός δόγματος εσωτερικής ασφάλειας στη βάση της έννοιας της «Κοινωνικής Αστυνομίας». Μια Αστυνομία με κοινωνικό προσανατολισμό προϋποθέτει, σε κάθε περίπτωση, την ανάληψη πολιτικής βούλησης για αποστρατικοποίηση και ταυτόχρονη επανασύνδεση με την κοινωνία. Πρέπει να γίνει σαφές ότι ο ρόλος της Αστυνομίας είναι ενδοκοινωνικός, δεν κατευθύνεται στην προστασία της «πατρίδας», αλλά στην προστασία των ανθρώπων που ζουν , εργάζονται και επισκέπτονται τη χώρα μας. Επιπλέον, το νέο δόγμα πρέπει να καταγράψει τις απειλές, τους κινδύνους, να ιεραρχήσει τις προτεραιότητες και να έχει ως στόχο τον επαναπροσδιορισμό της λειτουργίας της Αστυνομίας, στη βάση της έννοιας της «ασφάλειας» και όχι αυτής της «τάξης». Στα χρόνια του μνημονίου, αλλά και γενικά της μεταπολίτευσης, διέπρεπε η τάξη, η καταστολή, ο εκφοβισμός και η παραβίαση των ανθρωπίνων και συνταγματικών δικαιωμάτων. Ως εκ τούτου είναι αναγκαία η μετατόπιση του ενδιαφέροντος στην «πρόληψη» του εγκλήματος, στην προστασία των αδυνάτων και οικονομικά ανίσχυρων, στην προώθηση της ελεύθερης και ανεμπόδιστης διεκδίκησης των κοινωνικών δικαιωμάτων, στην ισονομία και στην τήρηση του Συντάγματος.
Το νέο μοντέλο οργάνωσης της ΕΛ.ΑΣ. Κατά καιρούς έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο της εισαγωγής, από δυτικές χώρες, «σύγχρονων» μοντέλων αστυνόμευσης όπως η κοινοτική αστυνόμευση (community policing), o Αστυνομικός της γειτονιάς και η εθελοντική αστυνόμευση (κυρίως τα δύο πρώτα). Η εισαγωγή αυτών των μοντέλων είναι εν πολλοίς αυθαίρετη, διότι δε λαμβάνει υπόψιν της τα ιδιαίτερα πολιτισμικά γνωρίσματα των Ελλήνων και είναι σε αναντιστοιχία με την σύγχρονη ιστορία της χώρας μας. Αυτά τα μοντέλα προϋποθέτουν καλές σχέσεις, αμοιβαία εμπιστοσύνη και προθυμία συνεργασίας κατοίκων της επικράτειας και Αστυνομίας, με σκοπό την άντληση πληροφοριών για τα εγκλήματα. Για συγκεκριμένους ιστορικούς λόγους (που είναι γνωστοί σε όλους μας) δεν υπάρχει αυτή η παράδοση συνεργασίας στη χώρα μας. Επίσης, οι τακτικές της Αστυνομίας (αυθαίρετες και προληπτικές προσαγωγές, διάλυση συγκεντρώσεων, επιχειρήσεις σκούπα κτλ), τα αμέσως προηγούμενα χρόνια, κλόνισαν την εμπιστοσύνη του κοινού και δημιούργησαν αίσθημα ανασφάλειας και φοβίας. Συνεπώς, δεν πρέπει να επιβληθούν τα δήθεν εκσυγχρονισμένα μοντέλα, αλλά να κατακτηθεί εκ νέου η εμπιστοσύνη των κατοίκων της χώρας μας.
Σε αυτή τη κατεύθυνση η πρότασή μας περιλαμβάνει:
Για την επανεγκαθίδρυση της αξιοπιστίας:
- Τον εκδημοκρατισμό της ΕΛ.ΑΣ., ο οποίος θα επιτευχθεί μέσα από τη μεταρρύθμιση των παρωχημένων και στρατιωτικοποιημένων οργανικών νόμων και κανονισμών αυτής αλλά και μέσα από μία προσπάθεια αλλαγής της νοοτροπίας και της κουλτούρας του σύγχρονου Αστυνομικού.
- Την κατάργηση της Διεύθυνσης Εσωτερικών Υποθέσεων και τη δημιουργία ανεξάρτητου φορέα, ελεγχόμενου απευθείας από ανώτατους εν ενεργέια δικαστικούς, και στελεχωμένοu από εξιδεικευμένο προσωπικό, για την καταπολέμηση της διαφθοράς και της αυθαιρεσίας του Αστυνομικού προσωπικού και γενικά του προσωπικού της δημόσιας διοίκησης. Ρητά στις αρμοδιότητες της νέας υπηρεσίας να ανάγεται και η αυτεπάγγελτη αναζήτηση περιπτώσεων καταστρατήγησης εργασιακών δικαιωμάτων και αυθαιρεσιών από την πλευρά της διοίκησης.
- Τη δημιουργία δεκαπεντάλεπτης ραδιοφωνικής και τηλεοπτικής εκπομπής, που θα βγαίνει στον αέρα, τρεις φορές τη μέρα, από τις συχνότητες της νέας ΕΡΤ. Θα έχει ως θεματολογία, τη διευκόλυνση της κίνησης στους δρόμους των μεγάλων αστικών κέντρων, υπηρεσίες τύπου aber alert, κοινοποίηση καταζητούμενων ατόμων και φυσικά την προβολή του κοινωνικού έργου της Αστυνομίας. Δε χρειάζεται να δημιουργήσουμε ακόμη μία δομή (δημιουργία ραδιοφώνου), ενώ μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τις ήδη υπάρχουσες, που έχουν και μικρότερο κόστος.
- Κατάργηση της ομάδας ΔΕΛΤΑ και συγχώνευση αυτής με την ομάδα ΔΙΑΣ. Κατάργηση της Υποδιεύθυνσης Μέτρων Τάξης και Αποκατάστασης Τάξης και ταυτόχρονη ανασύσταση της Διεύθυνσης Αστυνομικών Επιχειρήσεων Αττικής. Η ανασύσταση θα έχει ως στόχο τη δημιουργία μικρών και ευέλικτων μονάδων 10 με 15 ατόμων, άρτια εκπαιδευμένων με τελευταίας τεχνολογίας υλικοτεχνική υποδομή, που θα κινούνται, ευέλικτα, με αυτοκίνητα τύπου βαν. Με αυτό τον τρόπο θα απομακρυνθεί η θέα της «κλούβας» από το κέντρο της Αθήνας και θα εξοικονομηθούν ανθρώπινοι πόροι.
- Την αλλαγή του νομικού πλαισίου των κρίσεων, των προαγωγών και της αξιολόγησης. Οι κρίσεις – προαγωγές, πολλές φορές, γίνονται με αδιαφανείς διαδικασίες και συνήθως ευνοούνται οι «αγαπημένοι» του κυβερνώντος κόμματος. Γι’ αυτό έχει κατατεθεί και σχετική μας πρόταση . Η επιλογή των στελεχών θα βασίζεται σε αντικειμενικά κριτήρια όπως, ο χρόνος υπηρεσίας, οι προηγούμενες θέσεις, η ικανότητα διοίκησης, οι σπουδές, οι ειδικές γνώσεις και η υπηρεσιακή επάρκεια. Όσον αφορά, την αξιολόγηση, αυτή είναι στείρα και δεν ελέγχονται οι πραγματικές ικανότητες των υπό αξιολόγηση Αστυνομικών, ενώ πολλές φορές είναι και μεροληπτική, με στόχο τη μετέπειτα κακή κριτική τους. Το νέο νομοσχέδιο, θα βαδίζει στην εφαρμογή ενός συστήματος πραγματικής αξιολόγησης, όπου το λόγω θα έχει και ο αξιολογούμενος. Τέλος, απώτερος σκοπός του θα είναι η κατοχύρωση της αυτοτέλειας του Αρχηγείου και η προστασία του από εξωυπηρεσιακές και κομματικές παρεμβάσεις.
Για την αναδιοργάνωση των Υπηρεσιών:
Η αναδιοργάνωση των Υπηρεσιών πρέπει να λάβει υπόψιν της τις ιδιομορφίες της κάθε περιοχής. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε τη μορφολογία του εδάφους, τον πληθυσμό, τις ηλικιακές ομάδες, τη συνοριακή θέση, τα δίκτυα συγκοινωνιών, την ύπαρξη λιμένων, τον τουρισμό, την οικονομική ανάπτυξη, το βαθμό βιομηχανοποίησης, την ανεργία, τον αριθμό των μεταναστών και τη γεωγραφική τους κατανομή. Επιπλέον πρέπει να γίνει μία πραγματική καταγραφή της εγκληματικότητας των περιοχών και των ειδών των εγκλημάτων που τελούνται σε αυτή και να μη βασιστούμε στην υφιστάμενη χειραγωγημένη καταγραφή. Επίσης είναι αναγκαία η απογραφή του προσωπικού, που θα περιλαμβάνει την ηλικία, το φύλο, τις δεξιότητες, τις ικανότητες, τις γνώσεις (πτυχία κτλ) και τη θέση στην οποία ο καθένας υπηρετεί πραγματικά. Επιπρόσθετα πρέπει να καταγραφεί ο υλικοτεχνικός εξοπλισμός (όπλα, πυρομαχικά, αλεξίσφαιρα κτλ) που είναι σε λειτουργική κατάσταση και ο αριθμός των αυτοκινήτων και μηχανών που πραγματικά είναι σε χρήση και είναι άξια να είναι σε χρήση. Το ζητούμενο δεν είναι μόνο η αναδιάρθρωση των δυνάμεων αλλά και η λειτουργική αποτελεσματικότητά τους. Σε αυτή τη κατεύθυνση προτείνουμε:
- Τη θεραπεία της γραφειοκρατίας, του χρόνιου βραχνά της Ελληνικής Αστυνομίας, μέσω της μηχανοργάνωσής της, της δημιουργίας βάσεων δεδομένων (επέκταση police on line) και την ηλεκτρονική διασύνδεσή της με άλλες συνεργαζόμενες αρχές (δήμους, εφορίες κτλ). Αυτές οι κινήσεις θα απελευθερώσουν προσωπικό που τώρα ασχολείται με γραφειοκρατικές διαδικασίες και θα δώσουν απευθείας τα στοιχεία που χρειάζονται τα Αστυνομικά Τμήματα για τις ενέργειές τους και οι επιτελικές υπηρεσίες του Αρχηγείου για την εκτίμηση της κατάστασης της εγκληματικότητας.
- Την απαλλαγή από τα πάρεργα. Η αστυνομία έχει επιφορτιστεί με εργασίες που δεν έχουν καμία σχέση με το έργο της (επίδοση δικογράφων, άδειες εργασίας κ.τ.λ.).
- Σε κεντρικό επίπεδο πρέπει να επιδιωχθεί η αναδιάταξη της δομής και των αρμοδιοτήτων των επιτελικών υπηρεσιών (Κλάδων ασφάλειας - τάξης), με κατεύθυνση τον εκσυγχρονισμό και εξορθολογισμό τους, στη βάση των ρόλων και των ειδικότερων καθηκόντων τους. Η ισχύουσα επιτελική οργάνωση δημιουργεί ασυνεννοησία και εγκλωβισμό των διαταγών στους νευρώνες αυτού του σύγχρονου «λεβιάθαν». Επίσης, πρέπει να εξεταστεί η περίπτωση της συγχώνευσης διευθύνσεων με συναφές αντικείμενο και η τυχόν επιτελική αποκέντρωση κατά τα πρότυπα της διοικητικής αποκέντρωσης του σχεδίου «Καλλικράτης». Τέλος, μακροπρόθεσμα, ίσως καταστεί αναγκαίος ο διαχωρισμός των επιτελικών από τα επιχειρησιακά κέντρα, με στόχο την περαιτέρω εξειδίκευση και αύξηση της αποδοτικότητας του προσωπικού της ΕΛ.ΑΣ..
- Την δημιουργία του νέου πολυδύναμου Αστυνομικού Τμήματος, που θα ενσωματώνει και το Τμήμα Ασφαλείας, το οποίο θα αποτελέσει τον «πυρήνα» της αστυνόμευσης των περιοχών, θα κατευθύνεται στην πρόληψη της εγκληματικότητας και θα είναι η βασική δομή παροχής ασφαλείας. Ο αριθμός της δύναμής του θα είναι συγκεκριμένος και θα έχει ανώτατο και κατώτατο ποσοστό υπηρετούντων, πραγματικά, σε αυτό. Όσον αφορά την εγκατάσταση που θα φιλοξενείται, προτείνεται να είναι σε ιδιόκτητα κτήρια ή από κοινού με άλλες δημόσιες επιχειρήσεις (εφορία, ικα κτλ). Σκοπός του θα είναι η ενδυνάμωση των σχέσεων κοινωνίας και Αστυνομίας, μέσω τακτικών περιπολιών, ενημερώσεων, ημερίδων κτλ και η χάραξη της δικής του τοπικής αντεγκληματικής πολιτικής, σε συνεργασία με τις ανώτερες υπηρεσίες και με ανάλογη μετακύλιση επιτελικού ρόλου και προσωπικού , από πάνω προς τα κάτω.
- Σύσταση μίας ενιαίας Διεύθυνσης Επισήμων Προσώπων. Σε αυτήν θα ενταχθούν όλοι οι Αστυνομικοί που εξυπηρετούν το σκοπό της φύλαξης επισήμων προσώπων και των κτιρίων διαμονής και εργασίας τους. Με αυτόν τον τρόπο θα καταργηθούν τα τμήματα της Υποδιεύθυνσης Κρατικής Ασφαλείας και της Διεύθυνσης Αντιμετώπισης Ειδικών Εγκλημάτων Βίας, που απασχολούνται με το ίδιο έργο, αλλά και οι Αστυνομικοί που κατέχουν οργανικές θέσεις σε Αστυνομικά Τμήματα αλλά διατίθενται για τη φύλαξη επισήμων προσώπων. Με τη δημιουργία της νέας Διεύθυνσης θα εξασφαλιστούν ανθρώπινοι πόροι οι οποίοι θα διατεθούν άμεσα για την καταπολέμηση της εγκληματικότητας. Επιπλέον, πρέπει να επανεξεταστούν τα κριτήρια με τα οποία διατίθενται Αστυνομικοί στα επίσημα πρόσωπα και στους επιχειρηματίες, έχοντας ως γνώμονα ότι αν μια γειτονιά είναι θωρακισμένη, από άποψη ασφάλειας, τότε είναι θωρακισμένοι και όλοι οι διαμένοντες σε αυτή.
- Αναβάθμιση και αναδιοργάνωση της Διεύθυνσης Αντιμετώπισης Ειδικών Εγκλημάτων Βίας από κοινού με τη Διεύθυνση Ασφαλείας Αττικής, σε συνεργασία με τα στελέχη αυτών των Διευθύνσεων. Προτείνεται η κατάργηση ή συγχώνευση ορισμένων Υπηρεσιών, δεδομένων των σύγχρονων αναγκών και της διασύνδεσης των τρομοκρατών με τους εγκληματίες του «κοινού» ποινικού δικαίου.
- Για το Αστυνομικό προσωπικό:
Όσον αφορά το προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας, είχε και αυτό κατά τα προηγούμενα χρόνια της λιτότητας την ίδια τύχη με τους υπόλοιπους εργαζομένους σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα (περικοπές εώς και 45% στους μισθούς, αύξηση ορίου συνταξιοδότησης εώς και 15 χρόνια, καταλήστευση των εισφορών από τα ταμεία). Επιπλέον οι συνθήκες εργασίας των Αστυνομικών χαρακτηρίζονται από άθλιες μέχρι μεσαιωνικές. Χαρακτηριστικά, το ωράριο εργασίας καταστρατηγείται, ο προγραμματισμός εργασίας και οι συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας είναι ανύπαρκτες. Οι υπηρεσίες στηρίζονται πλέον στο φιλότιμο και τον επαγγελματισμό των Αστυνομικών, που προσπαθούν με κόστος ζωής να καλύψουν τα κενά που δημιούργησαν οι εφαρμοζόμενες πολιτικές.
Με γνώμονα τα παραπάνω προτείνουμε:
- Την κατάργηση ή συγχώνευση ορισμένων βαθμίδων διοίκησης και ταυτόχρονη αναδιάρθρωση της μισθολογικής κλίμακας. Είναι γεγονός ότι οι περισσότερες βαθμίδες διοίκησης αλληλεπικαλύπτονται και εξυπηρετούν τις ίδιες ανάγκες. Κάτω από αυτές τις συνθήκες, καθίσταται αναγκαίος ο εκσυγχρονισμός του βαθμολογίου της ΕΛ.ΑΣ.. Οι νέες, ρεαλιστικές, βαθμίδες διοίκησης δε θα απονέμουν απλά ένα βαθμό, ούτε θα κατευθύνονται στην υπέρμετρη παραγωγή στρατηγών και ταξιάρχων, αλλά θα συνταιριάζουν το αξίωμα με τις ευθύνες, τη θέση και τις ανάγκες, ενώ θα δημιουργούν παράλληλα και κίνητρα εξέλιξης στους εργαζομένους.
- Την ορθολογική κατανομή του χρόνου των αστυνομικών.Έχει παρατηρηθεί πως ο χρόνος της εργασίας των Αστυνομικών κατασπαταλάται σε μέτρα τάξης και σε άλλου είδους «υποτιθέμενες» υπηρεσιακές ανάγκες.
- Τη βελτίωση της οργάνωσης εργασίας τους και των συνθηκών κάτω από τις οποίες αυτή λαμβάνει χώρα. Πρέπει επιτέλους να τηρηθεί το εβδομαδιαίο πρόγραμμα, να χορηγούνται κανονικά οι ημερήσιες αναπαύσεις και να μην παραβιάζονται εν γένει τα εργασιακά δικαιώματα των Αστυνομικών. Επιπλέον, οι περισσότεροι διοικητές, ως σύγχρονοι κοτσαμπάσηδες, αυθαιρετούν σε βάρος των εργαζομένων τους, ενώ οι Αστυνομικοί δεν έχουν πρόσβαση στην εργατική νομοθεσία.
- Τη συνεχή επιστημονική και επαγγελματική εκπαίδευση των αστυνομικών. Η εκπαίδευση των Αστυνομικών στηρίζεται κυρίως στην εμπειρική γνώση και τη μεταφορά της από τους παλαιότερους στους νεότερους. Επίσης η μετεκπαίδευση είναι σχεδόν ανύπαρκτη και αν υπάρχει ευνοούνται μόνο οι υπηρετούντες σε πολιτικά πρόσωπα και οι έχοντες γνωριμίες Αξιωματικοί.
- Την ομογενοποίηση του Προσωπικού (Αστυνομικοί, Ειδικοί Φρουροί) και την δημιουργία μίας Αστυνομικής Ακαδημίας, οι τελειόφοιτοι της οποίας θα είναι επαρκώς εκπαιδευμένοι και καταρτισμένοι να αντιμετωπίσουν τις σύγχρονες ανάγκες.
- Την δημιουργία μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών για τους υπηρετούντες στο σώμα.
- Τον εκσυγχρονισμό του κώδικα των μεταθέσεων. Να δοθεί ένα τέρμα στις αποσπάσεις, τοποθετήσεις, μετακινήσεις, που στόχο έχουν την συνέχιση της ευνοιοκρατίας και του πελατειακού συστήματος.
- Την παροχή ψυχολογικής βοήθειας στο «πεδίο». Βάσει ερευνών οι αστυνομικοί υποφέρουν σε μεγάλα ποσοστά από επαγγελματική εξουθένωση , με αποτέλεσμα να εκδηλώνουν κυνισμό και αναλγησία, πλην όμως μόνο σε ελάχιστες περιπτώσεις αιτούνται βοήθειας , λόγω του αυξημένου στιγματισμού που αντιμετωπίζουν τέτοια αιτήματα στους κύκλους των ένστολων. Προτείνεται η συσταση Ομάδας Ψυχολόγων σε επίπεδο Γενικών Διεύθυνσεων που σκοπό της θα έχει να επισκέπτεται όλες τις υπηρεσίες με προτεραιότητα τις ευπαθείς , να αναγνωρίζει και να καταγράφει τις συνθήκες εκείνες που προκαλούν άγχος στους εργαζομένους και να επεμβαίνει όπου έκφραζεται αίτημα βοήθειας, επίσης να οργανώνει σεμινάρια ψυχοεκπαίδευσης και βιωματικές ασκήσεις καθώς και ότι άλλο κρίνει απαραίτητο για να προστατεύσει το προσωπικό.
- Επιπλέον προτέινεται να μελετηθεί η δυνατότητα εξειδίκευσης του προσωπικού εντός τεσσάρων ή πέντε βασικών πυλώνων (δημόσια ασφάλεια , κρατική ασφάλεια, διεθνής ασφάλεια, επιχειρησιακή δράση-αστυνομικές επιχειρήσεις, τροχαία ή άλλα), με ανάλογο καθεστώς εκπαίδευσης και μετεκπαίδευσης και περιορισμό των μετακινήσεων μεταξύ των κλάδων αυτών.
- Περαιτέρω εκφράζουμε τη στήριξη μας στις μελετούμενες συγχωνεύσεις τμημάτων, με την επιφύλαξη υιοθέτησης από πλευράς σας δικλέιδων ασφαλείας, όπως το αμετακίνητο του προσωπικού που θα προκύψει, εκτός εάν υπάρξει αντικατάσταση, την ύπαρξη περιπολίας σε εικοσιτετράωρη βάση, στην περιοχή όπου καταργείται τμήμα, για να διαλυθούν έμπρακτα οι όποιες επιφυλάξεις τοπικών φορέων, και την ανάθεση των θεμάτων ασφάλειας της περιοχής που μένει χωρίς τμήμα στον πρώην διοικητή της ή σε έτερο αξωματικό.
Πρόταση προς συζήτηση για τις κρίσεις στην ΕΛ.ΑΣ.
Αξιότιμε κ. Υπουργέ,
Στα
πλαίσια μιας προσπάθειας που καταβάλλεται από το νεογέννητο
συνδικαλιστικό κίνημα «Δ.Ε.Κ.Α.» (Δημοκρατική Ενωτική Κίνηση
Αστυνομικών) του ένστολου προσωπικού της ΕΛ.ΑΣ. και με τη συμπαράσταση
λοιπών δημοκρατικών δυνάμεων και επειδή κρίνονται επιτακτικές ενέργειες
για την διασφάλιση της δικαιοσύνης, τον εκδημοκρατισμό και την εκ βάθρων
αμφισβήτηση της παραδοσιακής και αναχρονιστικής αντίληψης που θέλει την
ΕΛ.ΑΣ. έρμαιο των πολιτικών επιδιώξεων και τον αστυνομικό υπάλληλο
υπηρέτη των ολιγαρχών, μοιάζει αδήριτη ανάγκη η αναμόρφωση των δομών,
της λειτουργίας και του ρόλου της ΕΛ.ΑΣ.
Οι
προτάσεις μας αποτέλεσαν αντικείμενο ευρείας διαβούλευσης στους κύκλους
του ένστολου προσωπικού και προέκυψαν με ομοφωνία και συναίνεση. Με
βάση τα παραπάνω, αλλαγές προς την κατεύθυνση της αξιοκρατίας αποτελούν
καθολική απαίτηση τόσο των ένστολων όσο και του συνόλου της κοινωνίας.
Ως εκ τούτου, αναφορικά με την διαδικασία των κρίσεων στην ΕΛ.ΑΣ.,
προτείνουμε προς συζήτηση τα εξής θέματα :
- Την ανάθεση στον Α.Σ.Ε.Π., -ή σε άλλη υπηρεσία που να διέπεται από τις αρχές λειτουργίας του ΑΣΕΠ με κύριο γνώμονα την ανεξαρτησία της λειτουργίας της - , της αξιολόγησης των ατομικών φακέλων, με το σύστημα του αθροίσματος μορίων και τη δημοσίευση των σχετικών αποτελεσμάτων στον ηλεκτρονικό και έντυπο τύπο, με καθεστώς διαφάνειας, των υποψηφίων αξιωματικών για τις κρίσεις της ΕΛ.ΑΣ. Σε περίπτωση που κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό προτείνεται η σύσταση υπηρεσίας αξιολόγησης, με αρμοδιότητες να συλλέγει τα στοιχεία και να καταρτίζει φύλλα αξιολόγησης συνυπολογίζοντας και το γενικό Μ.Ο. Η υπηρεσία προτείνεται να υπάγεται και να ελέγχεται είτε από διακομματική επιτροπή είτε από την Διάσκεψη Προέδρων της Βουλής. Με τον τρόπο αυτό αποζητούμε την πλήρη αποκοπή της διαδικασίας των κρίσεων από το Στρατιωτικό καθεστώς. Στα πλαίσια της αξιολόγησης θα ήταν θεμιτό το «σπάσιμο» της ιεραρχίας τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τους αξιωματικούς της ίδιας σειράς, ανάλογα με την μοριοδότηση καθώς και τη δημιουργία παράλληλης επετηρίδας.
- Τη σύσταση διακομματικής επιτροπής για την αιτιολογημένη πλήρωση των θέσεων του Αρχηγού και του Υπαρχηγού του Σώματος. Οι υποψήφιοι, στα πλαίσια της συνέντευξης τους, θα καταρτίζουν και θα καταθέτουν προγραμματικό σχέδιο (project) σχετικά με το όραμά τους για την αστυνομία κι επιπλέον τους στόχους και τους τρόπους επίτευξής τους. H ανωτέρω επιτροπή θα θέτει επίσης στόχους και χρονοδιαγράμματα με βάση τα οποία θα κρίνει τη συνέχιση ή μη της παραμονής της φυσικής ηγεσίας.
- Εν συνεχεία, ο Αρχηγός θα ανακοινώνεί αυστηρά με βάση τον δημοσιευμένο πίνακα μορίων των υποψηφίων Αξιωματικών, την πλήρωση των λοιπών θέσεων των Υποστρατήγων. Τυχόν προσφυγές να εξετάζονται σε δεύτερο βαθμό από αρχή ανεξάρτητη του οργάνου που έλαβε την απόφαση σε πρώτο βαθμό.
- Σε επίπεδο Γ.Α.Δ.Α. ο Γενικός Αστ/κός Δ/ντής Αττικής και οι δύο βοηθοί του θα προχωρούν σε μυστική αξιολόγηση των Αξιωματικών μέχρι και του βαθμού του Αστ/κού Υποδ/ντή. Ο Αστ/κός Δ/ντής εκάστου Νομού και οι δύο βοηθοί του κατά την ίδια διαδικασία θα προχωρούν στην αξιολόγηση όλων των Αξιωματικών της περιφέρειάς τους. Οι συγκεκριμένοι θα αξιολογούν θέματα που άπτονται της αποτελεσματικότητας και του επαγγελματικού ζήλου και γενικώς θεμάτων που χρήζουν αξιολόγησης και δεν μπορούν να προσμετρηθούν με αντικειμενικά κριτήρια. Διευρύνοντας τον κύκλο των αξιολογούντων, αυξάνεται η εγκυρότητα της βαθμολόγησης.
- Την αξιολόγηση των ανωτέρω υποψηφίων από το κατώτερο και κατώτατο προσωπικό με τρόπο που ειδική επιστημονική επιτροπή θα οργανώσει. Προτεινόμενη θεματολογία προς αξιολόγηση των ανωτέρω υποψηφίων συνιστά η χρηστή διοίκηση, η συμπεριφορά, η αποτελεσματική και ταχεία επίλυση υπηρεσιακών ζητημάτων, ο σεβασμός των εργασιακών δικαιωμάτων. Η προτεινόμενη διαδικασία θα πρέπει ωστόσο να διασφαλίζει την ανωνυμία του αξιολογήσαντα αλλά και να παρέχει δικλείδες ασφαλείας για τους υπό αξιολόγηση (π.χ. τιμές εκτός διασποράς να αγνοούνται κατά τη διαμόρφωση του Μέσου Όρου). Προτείνεται η εν λόγω αξιολόγηση να γίνεται ηλεκτρονικά και να έχει τα χαρακτηριστικά ποιοτικής αξιολόγησης (με κλίμακα) και όχι ποσοτικής.
- Την κατάρτιση Ειδικού Συντελεστή Βαρύτητας Υπηρεσιών ανά Αστ/κή Δ/νση βάσει πληθυσμιακών στοιχείων, είδους και δείκτη εγκληματικότητας, προσωπικού δυναμικού, φόρτου εργασίας και λοιπών ιδιαιτεροτήτων. Μέγιστος χρόνος παραμονής στις Υπηρεσίες με μεγάλο συντελεστή βαρύτητας προτείνονται τα τρία (03) ημερολογιακά έτη. Οι δε διάφορες ειδικές υπηρεσίες να έχουν ως αφετηρία χαμηλό ειδικό συντελεστή βαρύτητας με δυνατότητα να αγγίζουν τον ανώτερο δυνατό με την επίτευξη των ειδικών στόχων με την οποία είναι επιφορτισμένη έκαστη. Υπηρεσίες επισήμων, ασφάλειας κομμάτων, Ε.Υ.Π. , Ασφάλεια Βουλής κ.ά προτείνεται να έχουν το χαμηλότερο συντελεστή.
- Την Ψυχιατρική – Παθολογική εκτίμηση των υπό κρίση αξιωματικών.
- Την θεσμοθετημένη επιμέτρηση στα τυπικά προσόντα των υποψηφίων του μορφωτικού τους επιπέδου λαμβάνοντας κυρίως υπόψη: α) σημαντικές εκπαιδεύσεις αστυνομικού ενδιαφέροντος μόνο με αδιάβλητες εξετάσεις (σχετική μοριοδότηση), β) τίτλοι σπουδών σε Προπτυχιακό, Μεταπτυχιακό και Διδακτορικό Επίπεδο σε αντικείμενα συναφή με την ασφάλεια, γ) τίτλοι σπουδών γλωσσομάθειας με ελάχιστο επίπεδο Β2, για όλες τις ξένες γλώσσες. Επαρκής γνώση μιας ξένης γλώσσας κρίνεται προαπαιτούμενο για προαγωγή στον βαθμό του ανώτερου αξιωματικού. Για να διασφαλιστεί η ισονομία και η παροχή ίσων ευκαιριών στους κρινομένους θα ήταν προς τη σωστή κατεύθυνση η κατάρτιση Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών σε θέματα ασφαλείας με επιλογή των υποψηφίων μέσω αδιάβλητων εξετάσεων.
- Την αξιολόγηση του κοινωνικού προσώπου (προφίλ) των υποψηφίων ως συνισταμένη των κοινωνικών δράσεων τους (π.χ. διαλέξεις σε σχολεία κι εκπαιδευτήρια για θέματα τροχαίας, ναρκωτικών κ.λ.π.), της συμμετοχής τους σε δημοτικά, διαμερισματικά συμβούλια, της συνεργασίας τους με συλλογικότητες και της εν γένει αποτελεσματικής κοινωνικής διάδρασης. Οι ατομικοί φάκελοι των υποψηφίων θα ενημερώνονται με σχετικές βεβαιώσεις των φορέων που θα προσκομίζονται στις υφιστάμενες Αστ/κές Δ/νσεις και οι οποίες στο στάδιο της αξιολόγησης θα διασταυρώνονται από τα αρμόδια Υπουργεία.
- Η προσμέτρηση, κατά τη διαδικασία της αξιολόγησης του ατομικού φακέλου των υποψηφίων, του πειθαρχικού μητρώου αυτών με αρνητικό προς αυτούς πρόσημο μόνο σε περιπτώσεις σοβαρής αμέλειας ή δόλου.
- Η εμπλοκή των υποψηφίων σε ποινικές υποθέσεις με την ιδιότητα του κατηγορουμένου να μην προσμετράται παρά μόνο σε περίπτωση καταδικαστικών σε βάρος τους αποφάσεων (τεκμήριο αθωότητας).
- Προτείνεται η βαρύτητα που θα δοθεί σε κάθε τομέα μοριοδότησης να γίνει αντικείμενο διαβούλευσης και έρευνας με σκοπό να επιτυγχάνεται ως ένα βαθμό ισορροπία μεταξύ ακαδημαϊκών και επιχειρησιακών προσόντων.
- Σε κάθε περίπτωση οποιοδήποτε καθεστώς κρίσεων θα πρέπει να περιορίζει όσο το δυνατόν περισσότερο την υποκειμενική και αυθαίρετη αξιολόγηση .
- Οποιεσδήποτε βελτιώσεις στο σύστημα κρίσεων θα πρέπει να λαμβάνουν υπ’ όψιν τους τη γενικότερη βούληση των αστυνομικών και της κοινωνίας για σταδιακή ανεξαρτητοποίηση του θεσμού από την πολιτική ηγεσία , όταν αυτό κριθεί εφικτό.
Με εκτίμηση
Η Γραμματεία της Δημοκρατικής Ενωτικής Κίνησης Αστυνομικών
#policedeka.blogspot.gr
Ιδρυτική διακήρυξη Δημοκρατικής Ενωτικής Κίνησης Αστυνομικών
Συνάδελφοι και συναδέλφισσες ,
Η συγκεκριμένη κίνηση δεν υπαγορεύεται από καμιάς μορφής πολιτική σκοπιμότητα και δεν κινείται από τις ατομικές φιλοδοξίες των εμπνευστών της. Η σκέψη για τη δημιουργία της μοιάζει να υπακούει στα κελεύσματα της ίδιας της πραγματικότητας, της ζοφερής καθημερινότητας του αστυνομικού υπαλλήλου.
Αλέξης Τσίπρας: Δεν έχουμε το δικαίωμα να θάψουμε την ευρωπαϊκή δημοκρατία στον τόπο όπου γεννήθηκε
Για «πολιτική σκοπιμότητα» από την πλευρά των θεσμών, «στην επιμονή τους για νέες περικοπές στις συντάξεις» κάνει λόγο ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, στέλνοντας μήνυμα προς τους εταίρους ότι δεν θα πρέπει να «εκλαμβάνουν ως αδυναμία την ειλικρινή μας επιθυμία για λύση και τα βήματα που έχουμε κάνει για να καλύψουμε τις διαφορές».
Η ψυχική υγεία των αστυνομικών: Ένα καλά κρυμμένο μυστικό
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΕΛΛΗ ΖΩΤΟΥ
Η τραγική υπόθεση με τον 47χρονο αρχιφύλακα των ΜΑΤ που έπνιξε με τα ίδια του τα χέρια την επτάχρονη κόρη του στη Θεσσαλονίκη έφερε στο φως ένα ζήτημα που η αστυνομία, και μάλιστα όχι μόνο η ελληνική, δεν συζητάει δημοσίως παρά μόνο αν αναγκαστεί μετά την απώλεια ζωής ή τραυματισμό ή ακόμα και την αυτοκτονία του αστυνομικού.
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις
(
Atom
)